Taky jste si vždycky mysleli, že ten kdo vlastní víc věcí, je v životě šťastnější?

Ve škole a často i doma nás odjakživa učí tomu, že musíme pilně studovat, najít si slušnou práci, vydělávat dobré peníze a pak si za ně koupit auto, mobil, byt, dům a další věci. Od mala se porovnáváme s ostatními, kdo má lepší známky, modernější mobil nebo dražší oblečení. A když dospějeme, začneme se měřit s kamarády, kdo z nás víc vydělává, nebo se sousedy, kdo z nás má lepší auto. Neustále se honíme za dalším a dalším majetkem v naději, že pak budeme lepší a spokojenější život než ostatní.

Máme mylnou představu o tom, že věci nám přinesou delší pocit štěstí, protože novou televizi budeme mít několik let, zatímco dovolená v Alpách za čtrnáct dní skončí a vše bude zase při starém.

Jenže tak to nefunguje a naštěstí se o tom začíná poslední dobou víc mluvit. Ukazuje se, že šťastný není ten, kdo má nejvíc věcí. Podle vědců jsou to zážitky, které nám dodávají dlouhodobý pocit štěstí. Mohou to být zážitky z cestování, outdoorové sporty, učení se novým dovednostem nebo třeba kulturní zážitky, v podstatě cokoliv, co v nás zanechá nějakou stopu.

“Nejhorší nepřítel štěstí je adaptace,” říká doktor Thomas Gilovich, profesor psychologie na Cornell University, který již několik desítek let zkoumá vztah mezi penězmi a štěstím. “Kupujeme si věci, abychom měli pocit štěstí, a ten opravdu nastane, ale jen na malou chvíli. Nové věci nás ze začátku okouzlí, rychle si na ně ale zvykneme a naše pocity jsou pryč.”

Protože naše nová televize je neustále před námi, začneme si na ni snadno zvykat. Pomalu splyne s ostatními věcmi v pokoji, až ji přestaneme vnímat jako něco zajímavého a nového. S cestováním a zážitky je to ale jinak. I když skončí, stanou se navždy součástí naší identity.

Tak schválně. Na co si víc pamatujete? Na videohru, kterou jste hráli jako děti, anebo na vaši první dovolenou s rodiči u moře? I ten nejobyčejnější výlet a zážitek vás dneska zpětně dokáže rozesmát, když si na něj s kamarády vzpomenete.

utrácet všechny své peníze za cestování

 

“Jsou to naše vzpomínky, které utváří nás samotné, a ne materiální statky,” říká Gilovich se své studii “A Wonderful Life: Experiential Consumption and the Pursuit od Happiness”, která vyšla s časopise Journal of Consumer Psychology.

“I když svoje věci máme rádi a máme k nim vztah, tak pořád nejsou naší součástí. Ale zážitky ano. To, kým jsme dnes, je výsledkem všech našich zážitků a zkušeností.”

Lidé jsou velmi společenské bytosti a fungující sociální vztahy přispívají k našemu pocitu spokojenosti. “Jeden z důvodů, proč nám zážitky přináší dlouhotrvající pocit uspokojení, je to, že jsme díky nim více propojeni s ostatními lidmi.”

Takže co vás tu drží? Vemte peníze, které jste si dávali stranou na nový gauč a místo toho vyražte třeba do Thajska. Zarezervujte si meditační pobyt nebo třeba kurz vaření. Jděte šnorchlovat. Nebo se vydejte na trek do džungle. Uvidíte, že budete daleko šťastnější. 

Tento článek byl publikován na stránce huffingtonpost.com